Hvala Allahu, Gospodaru svjetova. Onome Koji nas putem Kur’ana uči da nisu jednaki oni koji znaju i oni koji ne znaju, te nas podučio kako da Mu budemo zahvalni, kako da Ga slavimo i veličamo. Donosimo salavate i selame na Njegovog Vjerovjesnika, Muhammeda, s.a.v.s., Učitelja svijeta i onoga koji je kazao da je traženje nauke farz (dužnost) svakom muslimanu i muslimanki! Neka je salavat i selam na njegovu porodicu – Ehli bejt, ashabe, dobre prethodnike, čestitu ulemu, hrabre borce i plemenite šehide na Božijem putu, kao i na sve muslimane i muslimake, mu’mine i mu’minke do Sudnjeg dana, amin!

U ponedjeljak, 4. septembra, počinje nova školska godina, a u narednu subotu, 9. septembra, i nova mektebska godina. U školi i mektebu naša djeca stječu krunsku vrijednost islama – znanje, spoznaju. Da je znanje svjetlosni krvotok vjernika saznajemo iz prvih riječi Objave Kur’ana: “Uči, čitaj, u ime Gospodara tvoga Koji stvara.” (El-Alek, 1) Ovdje je veoma važno da skrenemo pažnju na to da se znanje stječe “u ime Gospodara”, jer samo takvo znanje je berićetli i korisno. Kada se znanje stječe bez svijesti o Bogu, ono postaje jalovo, a ponekad i destruktivno!

Kolika je važnost znanja vidimo iz toga što Uzvišeni Allah u Kur’anu savjetuje Svog Vjerovjesnika, neka je Božiji salavat i selam na njega, da traži povećanje znanja: “Reci: Gospodaru moj, povećaj mi znanje.” (Taha, 114) Zato je Gospodar znanjem odlikovao Adema, a.s., (čovjeka) nad svim stvorenjima, pa i melekima: “I pouči On Adema svim imenima, a onda ih predoči melecima i reče: ‘Kažite Mi imena njihova, ako istinu govorite!’” (El-Bekare, 31)

Znanje može biti spas u mnogim teškim i bezizlaznim situacijama. Sulejman, a.s., je postrojio svoje vojske, pa kad je primijetio da među pticama nema Hudhuda (pupavca) zakleo se da će ga zaklati ako mu ne donese neko valjano opravdanje. Domalo je Hudhud stigao sa korisnim znanjem (informacijama) o kraljici od Sabe i njezinom narodu. U primjeru Sulejmana, a.s., možemo, također, da spoznamo kako je znanje moć. Kada je upitao svoju svitu ima li neko od njih moć da mu dostavi prijestolje kraljice od Sabe prije nego ona stigne kod njega u posjetu, prvo se javio moćni džin Ifrit, kazavši da će on donijeti Sulejmanu njezino prijestolje “prije nego se pomjeri sa svoga mjesta”. Tada se javio čovjek “koji je učio iz Knjige” i rekao kako će on učiniti da prijestolje bude pred Sulejmanom “prije nego on trepne očima”. I tako bi.

Kao što vidimo znanje je temelj i osnova svega, pa i vjere. U Kur’anu se kaže: “Znaj! Nema boga osim Allaha!” (Muhammed, 19) Dakle, vjera bez znanja je slijepa, a znanje bez vjere je sakato. Ne možeš ni klanjati ako ne poznaješ namaska vremena, uvjete za namaz ili sastavne dijelove namaza! S druge strane, neznanje može biti kobno za čovjeka, a posebno neukost u vjeri. Tako su neki ashabi iz neznanja rekli jednom od njih da se mora po svaku cijenu okupati nakon što je polucirao u snu, iako je imao ranu na glavi. Domalo je taj čovjek podlegao, a Muhammed, a.s., je rekao: “Ubili su ga, ubio ih Allah! Trebali su pitati ako nisu znali. Doista je pitanje lijek za neznanje. Bilo je dovoljno da uzme tejemum (simbolično čišćenje), i da stegne krpu (zavoj) na posjekotinu, zatim da potare po njoj i opere ostatak tijela.'” (Ebu Davud)

Stoga su oni koji podučavaju druge (učitelji, nastavnici, profesori, muallimi) važni u istoj mjeri kao i samo znanje. Svevišnji Allah se u Kur’anu kune perom i onim(a) što pišu: “Nun. Tako Mi Pera i onoga što pišu.” (Kalem, 1) U tom smislu je Pejgamber, a.s., tražio da njegovi sljedbenici znaju pravo i mjesto uleme (učenih ljudi): “Nije od mog ummeta onaj ko ne poštuje naše starije, nije milostiv prema našim mladim i ne poznaje pravo naših učenjaka.” (Ahmed)

Dunjaluk je, ustvari, bezvrijedan bez znanja i ibadeta, bez učenih i pobožnih ljudi. Dobri prethodnici su govorili da će jedan narod biti u hajru dok budu uzimali znanje od učenih, a kad budu uzimali znanje od neukih – propast će: “Od predznaka Smaka svijeta je uzimanje znanja od neukih i prezrenih.” (Bejheki)

Zato poruka na kraju: Škola je vrh, bez škole je dno. Stremiti vrhu, ne kaljužati se na dnu. Počinje škola. Nemojte djecu preko mjere ružiti. Nemojte im svoje pretjerane ambicije svaljivati na nejaka pleća. Nemojte ih svojim teretima teretiti, svakako će teške terete kroz život nositi. Nemojte ih koriti za poneku jedinicu, dvojku, tricu. Neće im u životu sve biti vrlo dobro i odlično. Često neće biti ni dobro, čak ni dovoljno. Neka osjete u školskim bitkama da se može i izgubiti, bolje će se suočiti sa onima koje život nosi. Nemojte im pretrpavati školske torbe. Nemojte ni njih svojim kompleksima pretrpavati. Nemojte im koriti ili, ne daj Bože, psovati učitelje, nastavnike, profesore, direktore. Nemojte im pisati zadaće. Nemojte se radovati baš svakoj petici u dnevniku, jer dobro znate da baš svaka nije zaslužena, ni trudom stečena. Nemojte ih mititi, nemojte preoštro kažnjavati. Nemojte im oduzimati od igre, jer ćete im oduzeti od života. Samo ih podržite i recite im da ste vi svoju školu, najljepšu na svijetu, voljeli najviše na svijetu i da oni svoju školu, najljepšu na svijetu, trebaju voljeti najviše na svijetu. Recite im da sklapaju drugarstva, jer će im mnoga drugarstva ostati i kad već oni svoju djecu budu slali u školu. Recite im da nije teško napraviti neprijatelja, a da je pravi uspjeh samo puno prijatelja. Da drugovi i prijatelji ne padaju s Marsa i da se za njih treba truditi i boriti. Recite im da slušaju. Recite da se raduju. I prospite za njima malo vode, koliko u čašu stane, da im sve ide lahko i bistro, kao ova čista voda. (Tarik Đođić) I to sve radite s Bismillom – u ime Allaha!

Sretna i berićetna školska/mektebska godina! Da nam Gospodar poveća znanje, imanje i djelovanje u hajru, amin!

Idriz ef. Bušatlić

Džemat Mehmed-beg Stočanin, Medžlis IZ Gornji Vakuf

01.09.2023./16. safer 1445.

Komentari